Przejdź do głównej zawartości

Przebieg gry

Pierwsze rozdanie

informacja

Gra jest podzielona na 8-16 rozdań, gdzie każde odpowiada jednemu z czterech wiatrów: Wschodowi, Południu, Zachodowi i Północy. Rozdanie kończy się, gdy jeden z graczy zgłosi wygraną lub dojdzie do remisu. Każde rozdanie składa się z, maksymalnie, 70. tur (w zależności od tempa deklaracji wygranej przez graczy).

Na środku stołu gracze układają mur z 34 kamieni, o długości 17 kamieni i wysokości 2 kamieni, które razem tworzą pusty kwadrat na środku stołu. Każdy gracz powinien mieć przed sobą kamienie, będące ręką gracza, których symbole nie są widoczne dla pozostałych graczy. Gracze zaczynają z 30 000 punktami na start. Pomiędzy murem a kamieniami będącymi ręką gracza, podczas rozgrywki tworzy się odrzut kamieni, który jest odkryty i widoczny dla pozostałych. Gra przebiega w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od Wschodu (rozdającego).

ilustracja stołu pokazująca, w którą stronę wykonuje się ruchy.


Tura gracza

informacja

Podczas tury, gracz wykonuje swój ruch. Każdy gracz wykonuje swoją turę kolejno, jeden po drugim, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Wschód (rozdający) rozpoczynając swoją turę z 14 kamieniami, podczas pierwszego ruchu, nie dobiera kamienia. Każdy inny gracz zaczyna swoją turę, dobierając jeden kamień. Gracze starają się stworzyć rękę, zazwyczaj, zawierającą parę identycznych kamieni i cztery trójki.

Układy, które mskładają się na rękę gracza, to schodki (Chi), trójka (Pon), albo czwórki (Kan). Schodki to trzy kamienie tego samego znaku, które ułożone są w kolejności np. 2-3-4. Trójka (Pon) i czwórka (Kan) to po trzy albo cztery ideantyczne kamienie.

Kamienie dobierane są najczęściej z muru. Jeśli po dobraniu kamienia, na początku swojej tury, gracz nie zadeklarował schodków (Chi), trójki (Pon), czwórki (Kan), ani zakładu (Riichi), musi odrzucić jeden kamień ze swojej ręki. Odkłada go wtedy do odrzutu przed sobą, tak aby był widoczny dla reszty graczy, i aby zachować liczbę kamieni równą trzynastu.

Jeśli gracz zadeklaruje schodki (Chi), trójkę (Pon) lub czwórkę (Kan), odkrywa układ z nim i kładzie przed sobą, tak, by był widoczny dla reszty graczy. Jest to nadal ręka gracza, ale jest ona otwarta.

Podczas tworzenia ręki, warto brać na uwagę:

  • Wyrzucane kamienie innych graczy,
  • Rodzaj tworzonego układu specjalnego (Yaku),
  • Indykator punktów bonusowych (Dora), gdzie kamień o jeden większy od ujawnionego indykatora zwiększa wartość punktową ręki.

Opcjonalnie:

  • Czerwone piątki, gdzie każdy kamień daje duży punkt (Han/Fan). Czerwone piątki są traktowane jako punkty bonusowe (Dora), niezależnie od indykatora punktów bonusowych (Dora). Gdy 4 w danym kolorze jest indykatorem punktów bonusowych (Dora), czerwona piątka w tym kolorze będzie liczone jak podwójne punkty bonusowe (Dora).

Schodki (Chi), trójki (Pon), czwórki (Kan)

  • Gracz może zadeklarować schodki (Chi), układając trzy kolejne kamienie z tym samych symbolem.
  • Trójka (Pon) deklarowana jest, gdy gracz może stworzyć układ trzech takich samych kamieni.
  • Czwórka (Kan) deklarowana jest, gdy gracz może stworzyć czwórkę z czterech takich samych kamieni. Po zadeklarowaniu (Kan), okrywany jest kamień na prawo od indykatora punktów bonusowych (Dora), znajdujący się w martwym murze. Kamień ten nazywa się Kan Dora i Działa on na takiej samej zasadzie jak indykator punktów bonusowych (Dora). Nie unieważnia poprzedniego indykatora punktów bonusowych (Dora).

Po dobraniu kamienia tworzącego czwórkę (Kan), gracz odkrywa te kamienie i układa je po swojej prawej stronie, tak aby były widoczne dla wszystkich graczy. Musi odrzucić jeden kamień ze swojej ręki, tak, aby nadal miał 13 kamieni w ręce.

Ilustracja pokazująca każdy typ układu

informacja

Dobieranie kamieni innych graczy nie jest polecane, jako że blokuje możliwość późniejszej deklaracji zakładu (Riichi), która zwiększa ilość punktów.

informacja

Indykator punktów bonsuowych (Dora) i (Kan Dora):

-Indykator punktów bonusowych (Kan Dora) jest ujawniany, kiedy gracz podczas zadeklarowania czwórki (Kan) dobiera kamień z muru.

  • Punkt bonusowy (Dora) - staje się bardziej wartościowy dla graczy, którzy posiadają układy pasujące do tego kamienia.
  • Poprzednie indykatory punktów bonusowych (Dora) są nadal ważne.

Zakład (Riichi)

Jeśli gracz nie zadeklarował wcześniej schodków (Chi), trójki (Pon), czwórki (Kan), jego ręka jest zamknięta oraz brakuje mu jedynie jednego kamienia do stworzenia pełnej ręki (składającej się z czterech trójek i jednej pary identycznych kamieni), znajduje się on w stanie (Tenpai) i może przymierzać się do zadeklarowania zakładu (Riichi). Zadeklarowanie może być dokonane tylko podczas tury gracza, po dobraniu kamienia z muru lub przed odrzuceniem, przez niego, kamienia.

  • Gracz umieszcza wtedy patyczek do liczenia punktów o wartości 1000 punktów, na stole gdzie znajdują się odrzucane kamienie.
  • Odrzuca jeden z kamieni ze swojej ręki, kładąc go bokiem (na płasko), aby wyraźnie zaznaczyć, że zadeklarował zakład (Riichi).

Po tym gracz nie może dobierać, z muru lub od innego gracza, kamienia innego niż taki, który skompletuje aktualną rękę.


Przerwanie rozdania gracza

Rozdanie może zostać przerwane w następujących sytuacjach:

Deklaracja schodków (Chi), trójki (Pon), czwórki (Kan)

Rozdanie gracza zostaje przerwane, jeśli po zadeklarowaniu schodków (Chi), trójki (Pon), czwórki (Kan), gracz dobiera odrzucony kamień innego gracza, aby stworzyć układ schodków/trójki/czwórki. (Pon) lub (Kan) mogą również zostać zadeklarowane kiedy gracz dobiera kamień z muru.

Popełnienie błędu (Chombo)

Rozdnie może zostać przerwana przez gracza poprzez popełnieniu błędu (Chombo) przez gracza, kiedy on, bądź inny gracz popełnił błąd lub złamał zasady gry. Po potwierdzeniu błędu gracze mogą podjąć decyzję o każe. Kara może obejmować utratę punktów, utratę kamieni lub inne sankcje zgodnie z ustaleniami. Najczęściej wykorzystywaną karą jest zapłata reszcie graczy 2 000 punktów, a rozdającemu (Wschodowi)- 4 0000 punktów. Jeśli gracz popełniający błąd (Chombo), jest rozdającym (Wschodem), musi zapłacić 4 000 punktów każdemu z graczy.

Rozgrywka może zostać cofnięta do momentu przed popełnieniem błędu, lub od momentu zatrzymania, jeśli nie miał on wpływu na dalszy przebieg gry. Przykłady błędów gracza (Chombo) to m.in. zadeklarowanie wygranej bez żadnego Yaku albo przy użyciu nieprawidłowego kamienia.


Koniec tury gracza

Tura gracza kończy się, gdy odrzuci on jeden z kamieni ze swojej ręki, i położy go przed sobą, żeby był widoczny dla wszystkich graczy.

Odrzucone kamienie są układane od lewej do prawej, po sześć kamieni w rzędzie, żeby było jawne, jakie kamienie zostały odrzucone.

Ilustracja odrzuconych kamieni


Gotowość do wygranej (Tenpai)

Gdy któryś z graczy potrzebuje tylko jednego kamienia do skompletowania pełnej ręki, składającej się z czterech układów i jednej pary kamieni, jest on w stanie Tenpai. Oprócz tego każda ręka musi zawierać co najmniej jeden układ specjalny (Yaku), który nadaje ręce wartość punktową.

Przykładowy układy specjalne (Yaku) nadające ręce wartość punktową.

Wygranie rozdania przez dobranie z odrzutu (Ron)

Gracz wygrywa poprzez dobranie brakującego kamienia odrzuconego przez innego gracza. Ogłasza on „Ron!”, pokazując swoją rękę. Zdobywana on wtedy punkty od gracza, który odrzucił wygrywający kamień.

Dobranie z odrzutu (Ron) powinno zostać zadeklarowane przez gracza, któremu brakuje jednego kamienia, natychmiast po tym, jak inny gracz odrzuci pasujący kamień.

Wygranie rozdania przez dobranie z muru (Tsumo)

Gracz wygrywa poprzez dobranie brakującego kamienia z muru. Ogłasza on „Tsumo!”, pokazując swoją rękę. Zdobywana on wtedy punkty od wszystkich trzech graczy.

Dobranie z muru (Tsumo) powinno zostać zadeklarowane przez gracza, któremu brakuje jednego kamienia, natychmiast po tym, jak inny gracz odrzuci pasujący kamień.

Wygranie rozdania z zakładem (Riichi)

Gdy gracz wygra po zadeklarowaniu zakładu (Riichi):

  • Zdobywa dodatkowe punkty.
  • Odsłania kamienie pod indykatorami punktów bonusowych (Dora) i (Kan Dora), wskazujące ukryte punkty bonusowe, czyli Uradora, które stają się dodatkowymi indykatorami punktów bonusowych (Dora) w tym rozdaniu.

Jeśli gracz wygra w przeciągu okrążenia stołu, w którym zadeklarował zakład (Riichi), zdobywa dodatkowe punkty za zrealizowanie układu specjalnego (Yaku) „Po Riichi”. Żeby zdodyć układ specjalny (Yaku) „Po Riichi”, inni gracze nie mogą zadeklarować schodków (Chi), trójki (Pon), ani czwórki (Kan) w danym okrązeniu stołu.


Remis podczas rozdania

Remis w grze występuje w następujących sytuacjach:

Dziewięć różnych honorów

Jeśli gracz na początku rozdania ma w ręce dziewięć lub więcej Honorów (kamienie o wartości 1, 9, smoki oraz wiatry), może ogłosić remis przed zagraniem swojego ruchu.

Błąd gracza (Chombo)

Jeśli gracz popełni poważny błąd, taki jak nieprawidłowe ogłoszenie zwycięstwa, lub inne poważne naruszenie zasad, może to doprowadzić do natychmiastowego zakończenia rozdania i uznania go za remis.

Brak dostępnych kamieni

Jeśli wszystkie kamienie z muru zostały dobrane, a żaden gracz nie skompletował swojej ręki, rozdanie kończy się remisem. Dzieje się to, gdy żaden gracz nie deklaruje wygranej przez dobranie z odrzutu (Ron) albo przez dobranie z muru (Tsumo).

Cztery Kan

Jeśli w grze zostaną zadeklarowane cztery czwórki (Kan) przez różnych graczy.

Cztery zakłady (Riichi)

Jeśli wszyscy czterej gracze zadeklarują zakład (Riichi) w tym samym rozdaniu.

Deklaracja wygranej przez kilku graczy

Jeśli jeden lub więcej graczy deklaruje wygraną przez dobranie z odrzutu (Ron), lub przez dobranie z muru (Tsumo), na ten sam odrzucony kamień.

W przypadku remisu wszyscy gracze z gotową ręką otrzymują punkty za powtórzenia (Honba). Jeśli następne rozdanie również zakończy się remisem, punkty za powrótrzenia (Honba) zostaną dodane do wyników z poprzedniego rozdania. Zakład (Riichi) pozostaje na stole, co oznacza, że gracz, który zadeklaruje zakład (Riichi) i wygra następne rozdanie, może uzyskać dodatkowe punkty. Wszystkie inne zakłady (Riichi) również pozostają na stole i mogą być dalej deklarowane, w kolejnych rozdaniach.

Następuje zmiana rozdającego. Gracz na lewo, od obecnego rozdającego, staje się nowym rozdającym.


Następne rozdania

Następne rozdania zaczynają się, gdy jeden z graczy zadeklaruje zwycięską rękę lub, gdy dojdzie do remisu. Wtedy też pozycja rozdającego zmienia się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Przekazywany jest wtedy znacznik wschodu rozdającemu graczowi. Jeśli wcześniejszy rozdający zadeklarował wygraną, pozostaje on rozdającym do momentu wygrania rozdania przez innego gracza.

Wybrany rozdający czeka, aż wszyscy gracze zobaczą i uporządkują swoje kamienie, zanim on sam dobierze i dokona pierwszego odrzucenia kamieni, rozpoczynając nowe rozdanie. Następnie każdy gracz, zgodnie z ruchem przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, wykonuje swoją turę, czyli dobiera nowy kamień, a potem odrzuca jeden ze swoich kamieni. Rozdanie kończy się, gdy jeden z graczy zadeklaruje zwycięską rękę lub dojdzie do remisu.


Następne rozdania wiatru

Po zakończeniu rozdania wschodniego następuje rozdanie południowe, gdzie gracze przesuwają się o jedno miejsce w lewo względem swojej poprzedniej pozycji. Kolejność graczy pozostaje ta sama.

Każda gra składa się z 8-16 rozdań, gdzie każdy z graczy będzie pełnił rolę rozdającego (Wschodu), przynajmniej raz. Osiem rozdań występuje w grze, gdzie są cztery rozdania Wschodu i cztery rozdania Południa lub po czterech rozdaniach na każdy wiatr (Wschód, Południe, Zachód i Północ).


Koniec gry

Zakończenie gry może nastąpić w kilku przypadkach:

Rozegranie wszystkich rozdań

Zachodzi podczas ostatniego rozdania (opcjonalna gra przebiega tylko na Wschód i na Południe).

Ustalenie określonej liczby punktów

Granie do momentu zdobycia określonej liczby punktów przez gracza. Najczęściej, dopóki jeden z graczy nie zdobędzie poniżej 0 punktów lub jeśli żaden z graczy nie przekroczy 30 000 punktów do końca rozdania ostatniego wiatru.

Ustalenie górnego limitu czasowego

Można też ustalić limit czasowy na grę, po którym następuje zakończenie bez względu na to, kto prowadzi.

Po zakończeniu gry następuje podsumowanie punktów, przyznanie lub odejmowanie punktów, w zależności od wyników każdego gracza, oraz ogłoszenie zwycięzcy, lub remisu, jeśli nikt nie osiągnął warunków zwycięstwa.

Zagraj rozdanie

Aby zapoznać się z mechaniką gry w praktyce spróbuj zagrać, ułóż rękę z zakładem (Riichi).