Przejdź do głównej zawartości

Słowniczek

Terminy

Błąd gracza (Chombo) - kara za złamanie zasad gry.

Czerwone piątki - opcjonalne kamienie, które można dodać do gry: bambus, znak i kółko 5. Traktowane są jako punkty bonusowe (Dora), niezależnie od indykatora punktów bonusowych (Dora). Gdy 4 w danym kolorze jest indykatorem punktów bonusowych (Dora), czerwona piątka w tym kolorze będzie liczone jak podwójne punkty bonusowe (Dora).

Czwórka (Kan) / (Kong) - cztery identyczne kamienie.

Dodatkowe punkty (Honba) - dodatkowy element do punktacji, dodawany przy powtarzanych rozdaniach.

Dora - punkty bonusowe, otrzymywane kiedy w ręce znajduje się układ zwierający kamień o 1 większy, niż indykator punktów bonusowych (Dora).

Furiten - układ który nie może być zrealizowany, ponieważ kamień, którego brakuje, został wcześniej odrzucony przez gracza.

Honory - kamienie o wartości 1, 9, smoki oraz wiatry.

Indykator punktów bonusowych (Dora) - odsłonięte kamienie na martwym murze, od nich zależy, za jaki kamień w układzie uzyskuje się punkty bonusowe (Dora). Rozdanie zaczyna się z jednym odsłoniętym indykatorem, kolejne odsłania się po zadeklarowaniu przez któregoś z graczy czwórki (Kan).

Indykator punktów bonusowych (Kan Dora) - kolejne odsłonięte kamienie na martwym murze, które odsłnia się po zadeklarowaniu przez któregoś z graczy czwórki (Kan). Od nich zależy, za jaki kamienie w układzie uzyskuje się punkty bonusowe (Dora).

Manzu - kamienie ze znakami.

Martwy mur - część jednej ze ścian muru odsunięta na bok. Z martwego muru dobiera się kamienie po zadeklarowaniu czwórki (Kan). Odkrywa się też, kamienie będące indykatorami punktów bonusowych (Dora) i (Kan Dora).

Mur - budowa z kamieni, z której gracze losują nowe kamienie w trakcie gry.

Otwarta ręka - ręka, w której gracz ujawnił część lub wszystkie swoje kamienie poprzez deklaracje, takie jak schodki (Chi), trójki (Pon) lub czwórki (Kan). Przy otwartej ręce nie można zrealizować zakładu (Riichi).

Oya - gracz rozdający, Wschód.

Pinzu - kamienie z kółkami.

Riichi - zakład, deklaracja, która sygnalizuje, że graczowi brakuje jednego kamienia do ukończenia ręki. Gracz deklarujący zakład (Riichi) stawia 1000 punktów. Deklaracja zakładu (Riichi) zobowiązuje gracza do zachowania niezmienionej ręki i pozwala na zdobycie dodatkowych punktów, w razie zwycięstwa.

Rozdanie - Jedna z 4 albo 8 partii gry, która kończy się, gdy ktoś zadeklaruje zwycięstwo. Każde rozdanie ma rozdającego, który reprezentuje jeden z czterech wiatrów: Wschód, Południe, Zachód i Północ. Pod koniec rozdania trzeba policzyć punkty.

Schodki (Chi) / (Chow) - schodki, sekwencja trzech kamieni 1-9.

Souzu - kamienie z bambusami.

Specjalny układ (Yaku) - specyficzna kombinacja kamieni w mahjongu Riichi, która jest wymagana do wygranej. Każdy układ specjalny (Yaku) ma przypisaną wartość punktową, która sumuje się na ostateczny wynik.

Tenpai - sytuacja, w której brakuje jednego kamienia do wygranej.

Trójka (Pon) / (Pong) - trzy identyczne kamienie.

Tura - sekwencja ruchu pojedynczego gracza, obejmująca dobranie kamienia i odrzucenie jednego z kamieni ze swojej ręki.

Układ - para identycznych kamieni, trójka albo czwórka. Kilka układów skłąda się na rękę gracza.

Ukryte punkty bonusowe (Uradora) - ukryte punkty bonusowe, liczone kiedy gracz wygrał przez zakład (Riichi).

Wygrana przez dobranie kamienia z muru (Tsumo) / Self-draw - wygrana przez dobranie kamienia z muru.

Wygrana przez dobranie kamienia z odrzutu (Ron) - wygrana przez dobranie odrzuconego kamienia.

Zamknięta ręka - ręka, w której nie przejęto żadnego z kamieni z odrzutu, wymóg do zrealizowania zakładu (Riichi).