Przejdź do głównej zawartości

Przygotowanie

Elementy

144 kamienie:

  • 36 kamieni z bambusami,
  • 36 kamieni z kółkami,
  • 36 kamieni ze znakami,
  • 16 kamieni z wiatrami (Wschód, Południe, Zachód i Północ),
  • 12 kamieni ze smokami (Zielony, Czerwony i Biały).

Opcjonalnie:

  • 4 kostki (są w zestawie do mahjonga i można nimi losować pierwszego gracza),
  • 3 kamienie z czerwonymi piątkami (po jednym z każdego symbolu),
  • wskaźnik wschodu,
  • patyczki do liczenia punktów (można je zastąpić aplikacją Mahjong Tracker).

Rozstawienie gry

informacja

Pomiń rozstawianie jeśli chcesz grać online

Wybór Wschodu (rozdającego)

Rozłóż cztery kamienie z wiatrami (Wschód, Południe, Zachód i Północ), znakami do dołu. Każdy z graczy powinien dobrać jeden. Wiatr, który zostanie dobrany przez gracza, jest jego wiatrem przez jedno rozdanie. Ma to znaczenie przy rozgrywce i liczeniu punktów. Usiądź w kolejności kierunków świata: Wschód (rozdający) naprzeciwko Zachódu, a Południe i Północ naprzeciwko siebie. Wschód (rozdający) dobiera wskaźnik wschodu. Kamienie wiatrów wmieszaj z powrotem do reszty kamieni.

Wiatry i strzałka idąca w przeciwnym kierunku do wskazówek zegara

Budowa muru

Kamienie dokładnie wymieszaj symbolami do dołu. Wybuduj ścianę muru z kamieni o wymiarach siedemnaście kamieni długości i dwa kamienie wysokości, układając dwa poziomy kamieni. Połącz ściany muru z innymi graczami, tworząc kwadrat z pustym miejscem w środku stołu.

Mur mahjongowy

Martwy mur

Martwy mur to część jednej ze ścian muru odsunięta na bok. Wprowadza to większą różnorodność pomiędzy grami. Z martwego muru dobiera się kamienie w szczególnych przypadkach. Odkrywa się też, kamienie będące indykatorami punktów bonusowych (Dora) i (Kan Dora).

Wschód (rozdający) rzuca dwiema kostkami. Następnie odlicza zsumowaną liczbę wyrzuconych oczek, zaczynając od siebie, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (np. na kostkach wypada 2 i 6, co daje to razem 8. Zaczynając odliczanie od Wschodu, kończy się na Południu). Gracz, na którym zakończono liczenie, przerywa mur. Odlicza na swojej ścianie muru liczbę wyrzuconych oczek, zaczynając od prawej strony, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Gracz robi małą przerwę w murze.

Odlicza on siedem pionowych grup kamieni na prawo od przerwy w murze. Tworzą one martwy mur i są wyłączone z gry. Przesuwa je z dala od muru. Ostatnim krokiem jest odliczenie, od lewej, trzeciego kamienia w martwym murze i odkrycie go. Kamień ten jest indykatorem punktów bonusowych (Dora).

Mur, w którym trzeci kamień od lewej jest odkryty

Jeśli kamień jest:

  • liczbą, to punktem bonusowym (Dora) jest kolejna liczba tego samego symbolu np. jeśli indykatorem punktów bonusowych (Dora) jest kamień bambus 5, to punktem bonusowym (Dora) jest kamień bambus 6.
  • smokiem, to punktem bonusowym (Dora) jest kolejny smok, w kolejności Zielony-Czerwony-Biały.
  • wiatrem, to punktem bonusowym (Dora) jest kolejny wiatr, w kolejności Wschód-Południe-Zachód-Północ.

Dobieranie kamieni

Wschód (rozdający) bierze pierwsze dwa rządki kamieni z muru (idąc w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara), a następnie, pozostali gracze (w kolejności Wschód-Południe-Zachód-Północ), robią to samo, aż każdy gracz ma 12 kamieni. Następnie, Wschód (rozdający) dobiera dwa kamienie, a reszta po jednym. Każdy gracz, oprócz Wschodu (rozdającego) powinien mieć 13 kamieni, a Wschód (rozdający) 14.

Mur, w którym pierwsze cztery kamienie z górnej części są zaznaczone

Punkty na początek

Patyczki do liczenia punktów

Przydziel każdemu graczowi:

  • jeden patyczek do liczenia punktów z trzema dużymi kropki i sześcioma małymi (10 000 punktów),
  • dwa patyczki do liczenia punktów z pięcioma kropkami (5 000 punktów),
  • cztery patyczki do liczenia punktów z jedną kropką (1000 punktów),
  • osiem patyczków do liczenia punktów z ośmioma kropkami (100 punktów).

Sumuje się to do 30 000 punktów.

Czerwone piątki (opcjonalne urozmaicenie gry)

Wymień po jednej piątce z każdego symbolu i zamień ją na czerwoną piątkę. Każdy kamień czerwonej piątki w układzie daje dodatkowy duży punkt (Han/Fan), w przypadku wygranej.

Czerwone piątki