Przejdź do głównej zawartości

Punktacja

Ogólne zasady

Aby obliczyć wartość wygranej, najpierw oblicz duże punkty (Han/Fan). Jeśli dużych punktów (Han/Fan) jest mniej niż 5, oblicz również wartość małych punktów (Fu). Następnie wynik odczytaj z tabeli punktów lub skorzystaj z kalkulatora punktów.

Jeśli wygrana rozdania została spowodowana przez któregoś z graczy, to on płaci ze swojej puli punktów. Natomiast jeśli wygrana jest wynikiem dobrania, wszyscy gracze tracą, przy czym Wschód (rozdający) traci więcej. Jeśli jednak Wschód (rozdający) wygrywa, to zyskuje więcej punktów niż inne wiatry.

Istnieje możliwość, że rozdanie wygrywa więcej niż jeden gracz. Wtedy punkty należy obliczyć odpowiednio dla każdego z wygranych.

Zakłady (Riichi)

Oprócz wygranych punktów, zwycięzca rozdania otrzymuje punkty z przegranych zakładów (Riichi). Jeśli rozdanie wygrał więcej niż jeden gracz, punkty z zakładu (Riichi) otrzymuje wygrany rozdania najbliżej na prawo od przegranego z zakładem (Riichi).

Wartość zakładu (Riichi) wynosi 1000 punktów. Jeśli gracz z zakładem (Riichi) wygrywa rozdanie, to otrzymuje 1000 punktów od każdego z przegranych. Jeśli gracz z zakładem (Riichi) przegrywa rozdanie, to płaci 1000 punktów wygranemu.

Powtórzenia (Honba)

Punkty za powtórzenia (Honba) to punkty przyznawane w celu zachęcenia do ciągłej gry i nagradzania graczy za wygrywanie kolejnych rozdań lub osiąganie remisu w kolejnych rozdaniach. Każdy licznik powtórzeń (Honba) reprezentuje serię kolejnych remisów lub wygranych przez rozdającego (Wschód) bez zmiany rozdającego.

  • Na początku gry licznik powtórzeń (Honba) jest ustawiony na 0.
  • Za każdym razem, gdy rozdanie kończy się remisem, licznik powtórzeń (Honba) zwiększa się o 1.
  • Za każdym razem, gdy rozdający (Wschód) wygrywa rozdanie, licznik powtórzeń (Honba) zwiększa się o 1.
  • Kiedy gracz wygrywa rozdanie, otrzymuje dodatkowe 300 punktów za każdy licznik powtórzeń (Honba) na stole, płacone przez gracza, który odrzucił zwycięski kamień, lub dzielone między graczy, jeśli wygrana jest przez dobranie z muru.

Duże punkty (Han/Fan)

  1. Zsumuj wartość dużych punktów (Han/Fan) ze wszystkich uzyskanych układów specjalnych (Yaku).
  2. Jeśli w grze używane są czerwone piątki, dolicz 1 duży punkt (Han/Fan) za każdą czerwoną piątkę w ręce.
  3. Policz punkty bonusowe (Dora) uzyskiwane za posiadanie w ręce kamieni o wartości o 1 większej od indykatorów punktów bonusowych (Dora):
  • Jeśli indykator punktów bonusowych (Dora) ma wartość 9, to bonus uzyskuje się za kamień o wartości 1. Na przykład, jeśli indykatorem jest bambus 5, to za każdy bambus 6 w ręce uzyskuje się 1 duży punkt (Han/Fan).
  • Jeśli indykator punktów bonusowych (Dora) jest smokiem, to uznaje się kolejność: Zielony-Czerwony-Biały.
  • Natomiast jeśli indykator punktów bonusowych (Dora) jest wiatrem, to uznaje się kolejność: Wschód-Południe-Zachód-Północ.
  1. Jeśli dwa indykatory punktów bonusowych (Dora) posiadają taką samą wartość, to za każdy o 1 większy kamień w ręce uzyskuje się 2 duże punkty (Han/Fan).
  2. Jeśli rozdanie zostało wygrana przez zakład (Riichi), policz także schowane punkty bonusowe (Uradora). Pod każdym z odkrytych indykatorów punktów bonusowych (Dora) znajduje się kolejny kamień, na podstawie którego należy analogicznie sprawdzić, czy w ręce występują wartości o 1 większe. Za każdy o 1 większy kamień w ręce uzyskuje się 1 duży punkt (Han/Fan).

Małe punkty (Fu)

Jeśli wynik z dużych punktów (Han/Fan) wyniósł przynajmniej 5, pomiń liczenie małych punktów (Fu).

Jeśli ręka składa się z 7 par, jej wartość wynosi 25 małe punkty (Fu), pomiń liczenie.

  1. Wygrana ręka zaczyna z 20 małymi punktami (Fu).
  2. Jeśli ręka była zamknięta i wygrana została spowodowana przez któregoś z graczy, dolicz 10 małych punktów (Fu).
  3. Jeśli wygrana została spowodowana przez dobranie z muru, dolicz 2 małe punkty (Fu).
  4. Jeśli ręka zawiera parę smoków, wiatrów gracza lub wiatrów rozdania, dolicz 2 małe punkty (Fu).
  5. Jeśli do wygranej brakowało jednego konkretnego kamienia, dolicz 2 małe punkty (Fu); (np. brakowało bambusa 2, a w ręce były bambus 1 i bambus 3). Jeśli wygraną można było osiągnąć na więcej niż jeden sposób, nie doliczaj punktów (np. w ręce były bambus 2 i 3, więc wygrana była możliwa zarówno przez dodanie bambusa 1, jak i bambusa 4).
  6. Policz małe punkty (Fu) uzyskane za trójki:
  • Za każdą otwartą trójkę identycznych kamieni 2-8 dolicz 2 małe punkty (Fu).
  • Za każdą schowaną trójkę identycznych kamieni 2-8 dolicz 4 małe punkty (Fu).
  • Za każdą otwartą trójkę identycznych kamieni 1, 9, smoków lub wiatrów dolicz 4 małe punkty (Fu).
  • Za każdą schowaną trójkę identycznych kamieni 1, 9, smoków lub wiatrów dolicz 8 małych punktów (Fu).
  1. Policz małe punkty (Fu) uzyskane za czwórki:
  • Za każdą otwartą czwórkę identycznych kamieni 2-8 dolicz 8 małych punktów (Fu).
  • Za każdą schowaną czwórkę identycznych kamieni 2-8 dolicz 16 małych punktów (Fu).
  • Za każdą otwartą czwórkę identycznych kamieni 1, 9, smoków lub wiatrów dolicz 16 małych punktów (Fu).
  • Za każdą schowaną czwórkę identycznych kamieni 1, 9, smoków lub wiatrów dolicz 32 małych punktów (Fu).

8. Punkty należy zaokrąglić w górę do najbliższej dziesiątki.

Kalkulator punktów

Tabele punktów

Mniej niż 5 dużych punktów (Han/Fan)

Jeśli wygrana została spowodowana przez któregoś z graczy:

Jeśli wygrał Wschód, gracz powodujący wygraną płaci:
Pokaż
Małe punkty / duże punkty (Han/Fan)1 duży punkt2 duże punkty (Han/Fan)3 duże punkty (Han/Fan)4 duże punkty (Han/Fan)
25 małych punktów (Fu)240048009600
30 małych punktów (Fu)15002900580011600
40 małych punktów (Fu)20003900770012000
50 małych punktów (Fu)24004800960012000
60 małych punktów (Fu)290058001160012000
70 małych punktów (Fu)340068001200012000
Jeśli wygrał wiatr inny niż Wschód, gracz powodujący wygraną płaci:
Pokaż
Małe punkty / duże punkty (Han/Fan)1 duży punkt2 duże punkty (Han/Fan)3 duże punkty (Han/Fan)4 duże punkty (Han/Fan)
25 małych punktów (Fu)160032006400
30 małych punktów (Fu)1000200039007700
40 małych punktów (Fu)1300260052008000
50 małych punktów (Fu)1600320064008000
60 małych punktów (Fu)2000390077008000
70 małych punktów (Fu)2300450080008000

Jeśli wygrana została spowodowana przez dobranie z muru:

Jeśli wygrał Wschód, każdy z graczy płaci po:
Pokaż
Małe punkty / duże punkty (Han/Fan)1 duży punkt2 duże punkty (Han/Fan)3 duże punkty (Han/Fan)4 duże punkty (Han/Fan)
20 małych punktów (Fu)70013002600
25 małych punktów (Fu)16003200
30 małych punktów (Fu)500100020003900
40 małych punktów (Fu)700130026004000
50 małych punktów (Fu)800160032004000
60 małych punktów (Fu)1000200039004000
70 małych punktów (Fu)1200230040004000
Jeśli wygrał inny wiatr niż Wschód:
Pokaż
Małe punkty / duże punkty (Han/Fan)1 duży punkt2 duże punkty (Han/Fan)3 duże punkty (Han/Fan)4 duże punkty (Han/Fan)
20 małych punktów (Fu)Wschód płaci 700, pozostali po 400Wschód płaci 1300, pozostali po 700Wschód płaci 2600, pozostali po 1300
25 małych punktów (Fu)Wschód płaci 1600, pozostali po 800Wschód płaci 700, pozostali po 400
30 małych punktów (Fu)Wschód płaci 500, pozostali po 300Wschód płaci 1000, pozostali po 500Wschód płaci 2000, pozostali po 1000Wschód płaci 3900, pozostali po 2000
40 małych punktów (Fu)Wschód płaci 700, pozostali po 400Wschód płaci 1300, pozostali po 700Wschód płaci 2600, pozostali po 1300Wschód płaci 4000, pozostali po 2000
50 małych punktów (Fu)Wschód płaci 800, pozostali po 400Wschód płaci 1600, pozostali po 800Wschód płaci 3200, pozostali po 1600Wschód płaci 4000, pozostali po 2000
60 małych punktów (Fu)Wschód płaci 1000, pozostali po 500Wschód płaci 2000, pozostali po 1000Wschód płaci 3900, pozostali po 2000Wschód płaci 4000, pozostali po 2000
70 małych punktów (Fu)Wschód płaci 1200, pozostali po 600Wschód płaci 2300, pozostali po 1200Wschód płaci 4000, pozostali po 2000Wschód płaci 4000, pozostali po 2000

Przynajmniej 5 dużych punktów (Han/Fan)

Jeśli wygrana została spowodowana przez któregoś z graczy:

Pokaż
Wartość rękiWygrał WschódWygrał inny wiatr
5 dużych punktów (Han/Fan)Powodujący płaci 12000Powodujący płaci 8000
6-7 dużych punktów (Han/Fan)Powodujący płaci 18000Powodujący płaci 12000
8-10 dużych punktów (Han/Fan)Powodujący płaci 24000Powodujący płaci 16000
11-12 dużych punktów (Han/Fan)Powodujący płaci 36000Powodujący płaci 24000
13+ dużych punktów (Han/Fan)Powodujący płaci 48000Powodujący płaci 32000

Jeśli wygrana została spowodowana przez dobranie z muru:

Pokaż
Wartość rękiWygrał WschódWygrał inny wiatr
5 dużych punktów (Han/Fan)Każdy z graczy płaci po 4000Wschód płaci 4000, pozostali po 2000
6-7 dużych punktów (Han/Fan)Każdy z graczy płaci po 6000Wschód płaci 6000, pozostali po 3000
8-10 dużych punktów (Han/Fan)Każdy z graczy płaci po 8000Wschód płaci 8000, pozostali po 4000
11-12 dużych punktów (Han/Fan)Każdy z graczy płaci po 12000Wschód płaci 12000, pozostali po 6000
13+ dużych punktów (Han/Fan)Każdy z graczy płaci po 16000Wschód płaci 16000, pozostali po 8000